تکمیل فاز اول بوستان spr تا بهمن 1400

تکمیل فاز اول بوستان spr تا بهمن 1400

بوستان SPR به مساحت بیش از 15 هزار متر مربع در اراضی پیرامونی این قلعه تاریخی در آخرین طرح تفصیلی مصوب شهر نی ریز تثبیت شده است. فاز اول این پروژه به مساحت تقریبی چهار هزار و پانصد متر مربع در محدوده غربی قلعه در حال ساخت است و مطابق برنامه ریزی های انجام شده تا بهمن ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
قلعه تاریخی SPR در دوران جنگ جهانی اول توسط نیروهای اشغالگر انگلیسی ساخته شده و در سال 1379 به شماره 3287 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.تا پایان سال 1396 این بنای تاریخی در اثر بی توجهی به صورت نیمه مخروبه به حال خود رها شده بود و به همت شهرداری نی ریز مطالعات طرح مرمت آن توسط اداره کل میراث فرهنگی فارس آغاز شد.
پس از تکمیل مرمت دیواره های پیرامونی، عملیات اجرایی محوطه سازی فاز اول بوستان قلعه تاریخی SPR شامل احداث حوض آبنما و سنگفرش پیاده راه اطراف توسط واحد عمران شهرداری نی ریز آغاز شد. اجرای این پروژه در اردیبهشت سال جاری توسط شهرداری به شورای شهر پیشنهاد شده بود که با سه رای موافق در دوره ی شواری پنجم به تصویب رسیده است.
اجرای این بوستان بزرگ با اقتباس از محوطه ی اطراف ارگ تاریخی کریمخان شیراز و کاملاً منطبق با طرح مرمت تهیه شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس انجام شده است. به دلیل اهمیت حفظ نما و نورپردازی قلعه ی تاریخی SPR از ایجاد ابنیه ی مرتفع در این بوستان پرهیز شده است.
طراحی معماری این بوستان و مصالح ساختمانی استفاده شده در اجرای این پروژه با نگاه به حفظ یکپارچگی و تناسب محوطه ی یک اثر ملی تاریخی، کاملاً از مواد و مصالح موجود محلی و بومی انتخاب شده است. تک لبه های سنگی و سنگ های استفاده شده در محوطه سازی، محصول کارخانجات و معادن سنگ شهرستان نی ریز است.
مطابق برنامه ریزی های انجام شده عملیات توسعه و احداث فضای سبز فاز اول بوستان قلعه ی تاریخی SPR در فصل درختکاری سال جاری انجام می شود. این عملیات شامل لوله کشی و آبرسانی، چمن کاری و کاشت انواع گل های فصلی و درختچه های تزیینی مناسب یک فضای تاریخی عمومی و راه اندازی آبنمای این بوستان خواهد بود

 توجه به سرانه ی بسیار کم و ناکافی فضای سبز ساختمان های بلند مرتبه ی تعاونی های مسکن مهر، تلاشگران، فرهنگیان و کامیون داران که در سال های قبل در شمال شرق نی ریز ساخته شده اند، احداث و بهره برداری از این بوستان عمومی می تواند تا حدود زیادی این نقیصه را جبران نماید. جمعیت فعلی ساکنین این ساختمان ها بیش از چهار هزار نفر تخمین زده می شود.دیوارهای پیرامونی این قلعه ی تاریخی که کاملاً به صورت نیمه مخروبه در آمده بودند، طی سه سال گذشته با استفاده از سنگ های به جا مانده از تخریب های قبلی، توسط شهرداری نی ریز مرمت شده و این بنای تاریخی فراموش شده از نابودی کامل نجات یافته است. کل هزینه های انجام شده در این پروژه از محل اعتبارات داخلی شهرداری نی ریز تامین شده است.

 احجام عملیات این پروژه هشتصد میلیون تومانی، شامل بیش از شش هزار متر مربع تسطیح و خاکریزی، پانصد متر طول تک لبه سنگی، بیش از هزار متر مربع سنگ تیشه ای گندمک، سیصد و پنجاه متر مربع سنگ ورقه، نزدیک به سیصد متر مربع سنگ کیوبیک، سیصد متر مربع محوطه سازی با سنگ قلوه ی رودخانه ای و اجرای آبنما به طول بیش از صد و سی متر بوده است.

 قلعه تاریخی SPR با چهار برج بزرگ در اطراف و اتاق ها و محوطه مخصوص نظامیان در دوران قاجار با استفاده از سنگ و ساروج در مسیر شیراز به شهرهای کرمان، اصفهان، یزد و بندر عباس در شمال شرق نی ریز به مساحت بیش از پانزده هزار متر مربع ساخته شده و در حال حاضر در محدوده ی شهر نی ریز و در مجاورت بولوار های نصر و ولایت واقع شده است.

 

۱۱ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۳۳
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید