‌قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق کشور مصوب 1372/10/26با اصلاحات و الحاقات بعدی

ماده 1 - به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره ‌گیری از کلیه منابع و امکانات، جهت تأسیس، توسعه و تجهیز‌ فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیتهای اجرایی آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش در استانها و شهرستانها به شرح این قانون‌ تشکیل می ‌گردد.

ماده 2- منظور از شورای استان و شورای شهرستان و شورای منطقه که طبق این قانون تشکیل می ‌شود، به ترتیب شورای آموزش و پرورش استان،‌ شورای آموزش و پرورش شهرستان و شورای آموزش و پرورش منطقه است.

تبصره - تشکیل شورای آموزش و پرورش منطقه در شهرهای بزرگ و بخشهای کشور، به پیشنهاد شورای استان و تصویب وزارت آموزش و‌پرورش خواهد بود.

ماده 3 - ترکیب شورای استان به شرح زیر است:

1 - امام جمعه مرکز استان یا نماینده وی که از میان روحانیون آشنا به موازین تعلیم و تربیت اسلامی تعیین می ‌شود (در صورت صلاحدید مقام‌ معظم رهبری).

2 - استاندار.

3 - مدیر کل آموزش و پرورش استان که دبیر و مسوول تعیین دستور جلسات شورا است.

4 - شهردار مرکز استان.

5 - رئیس سازمان برنامه و بودجه استان.

6 - معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان.

7 - مدیر کل یا رئیس نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان.

8 - دو نفر از روسای آموزش و پرورش شهرستان به انتخاب رؤسای آموزش و پرورش مناطق استان.

9 - یکی از استادان دانشگاههای استان با اولویت اساتید تعلیم و تربیت، به انتخاب سایر اعضای شورا.

10- سه تا پنج نفر از معتمدان، فرهنگ ‌دوستان اولیای دانش‌ آموزان یا صاحبان حرف و اصناف شهر مرکز استان، بنا به پیشنهاد انجمن اولیاء و‌ مربیان استان و تصویب سایر اعضای شورا.

تبصره 1 - احکام اعضای شورای استان توسط وزارت آموزش و پرورش و با امضای وزیر آموزش و پرورش صادر می‌ شود.

تبصره 2- دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه و مذاکرات شورا را برای نمایندگان استان مربوط در مجلس شورای اسلامی ‌ارسال نماید، نمایندگان مذکور در صورت تمایل می ‌توانند به عنوان ناظر در این جلسات شرکت کنند.

تبصره 3 – آیین ‌نامه داخلی شورای استان به تصویب وزیر آموزش و پرورش خواهد رسید.

تبصره 4 - ریاست شورای استان با استاندار و در غیاب وی با مدیر کل آموزش و پرورش استان است.

ماده 4 - وظایف و اختیارات شورای استان به شرح زیر است:

1 - تصویب ضوابط مربوط به تعیین هزینه سرانه دانش‌ آموزی هر یک از مناطق تابعه از بودجه دولتی، بنحوی که امکان توسعه کمی و کیفی ‌فعالیتهای آموزشی و پرورشی در نقاط محروم و نیز برای مستضعفان فراهم شود و کمبودها و عقب‌ ماندگیهای آموزش و پرورش مناطق به تدریج ‌برطرف گردد.

2 - تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه.

3 - تصمیم‌ گیری در مورد توزیع عوارض اخذ شده میان مناطق در شهر یا شهرستانهایی که بیش از یک منطقه آموزشی وجود دارد.

4 - ارزیابی عملکرد شوراهای شهرستان و مناطق بر اساس گزارشهای واصله و انجام اقدامات لازم در هر مورد و استفاده از ابزارهای تشویق و‌ تنبیه.

5- سیاستگذاری و برنامه‌ ریزی جهت ایجاد و توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استان.

6 - ارائه گزارش عملکرد سالیانه شورا توسط دبیر شورا به دولت از طریق وزارت آموزش و پرورش.

تبصره - مدیر کل آموزش و پرورش استان موظف است علاوه بر گزارشهای فصلی، همه ‌ساله گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش و ‌پرورش شهرستانها و مناطق، و ارزشیابی و مقایسه عملکرد شوراها را به شورای استان ارائه نماید.‌

‌ماده 5 - ترکیب شورای شهرستان به شرح زیر است:

1 - امام جمعه مرکز شهرستان یا نماینده او که از بین روحانیون آشنا به موازین تعلیم و تربیت اسلامی معرفی می‌ شود.

(‌در صورت صلاحدید مقام معظم رهبری)

2 - فرماندار.

3 - رئیس آموزش و پرورش شهرستان که دبیر و مسوول تعیین دستور جلسات شورا است.

4 - معاون پرورشی یا مسوول امور تربیتی شهرستان.

5 - رئیس شورای شهرستان.

6 - شهردار شهر مرکز شهرستان.

7 - سه نفر از رؤسای مدارس در دوره‌ های تحصیلی مختلف.

8 - سه تا پنج نفر از اولیاء دانش‌ آموزان یا معتمدان شهرستان به پیشنهاد انجمن اولیاء و مربیان شهرستان.

9 - رئیس شبکه بهداشت یا پزشک معتمد شهرستان.

تبصره 1 - احکام اعضای شورای شهرستان توسط اداره کل آموزش و پرورش و با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان صادر می‌ شود.

‌تبصره 2 - انتخاب افراد مذکور در بندهای 3 (‌در شهرستانهایی که بیش از یک منطقه آموزشی دارند) و 7، 8 و 9 بر طبق دستورالعملی که وزارت‌ آموزش و پرورش تهیه می‌ کند،انجام می‌ شود.

‌تبصره 3 - ریاست جلسات با فرماندار و در غیاب وی بر عهده رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان است.

تبصره 4- دبیر شورا موظف است دستور جلسات و خلاصه نتیجه مذاکرات شورا را برای نماینده یا نمایندگان شهرستان مربوطه در مجلس شورای‌ اسلامی ارسال نماید، نمایندگان مربوط در صورت تمایل می‌ توانند بعنوان ناظر در جلسات شرکت نمایند.

تبصره 5 - در شهرستانهایی که دارای دانشگاه می‌ باشند، شورا از اعضای هیأت علمی دانشگاهها بویژه از متخصصان رشته‌ های علوم تربیتی و ‌سایر رشته‌ های مربوط به آموزش و پرورش، بعنوان مشاور برای حضور در جلسات شورا دعوت می‌ کند.

ماده 6- شوراهای موضوع این قانون حداقل ماهی یکبار تشکیل جلسه می‌ دهند و جلسات شورا با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و ‌تصمیمات آن با اکثریت آراء اعضاء حاضر معتبر خواهد بود.

تبصره - جلسات شورا در اداره آموزش و پرورش محل تشکیل می‌ گردد.

ماده 7 -اعضاء شورا برای مدت دو سال انتخاب و در صورت تغییر، فوت و یا استعفای یکی از اعضاء شوراء جانشین او به ترتیب مقرر در این قانون ‌و دستورالعملهای مربوط تعیین می‌ شود، انتخاب مجدد اعضاء مجاز است.

‌ماده 8 - وظایف و اختیارات شورای شهرستان به شرح زیر است:

1 -توزیع اعتبارات دولتی تخصیص‌ یافته بصورت آموزشی و پژوهشی، به شهرستان بین مدارس و فعالیتهای مختلف، بر اساس ضوابطی که ‌وزارت آموزش و پرورش معین می‌ کند.

2 - تصویب ضوابط مالی مدارس، شامل کلیه دریافتها و هزینه‌ ها و سایر درآمدهای مردمی، با توجه به کیفیت ارائه فعالیتهای آموزشی و‌ پرورشی.

3 - پیشنهاد وضع عوارض برای احداث، توسعه، نگهداری و تأمین و تجهیز و تهیه وسایل کمک آموزشی و پرورشی به مراجع ذیربط جهت ‌تصویب.

4 - برنامه‌ ریزی و تصمیم‌ گیری در مورد اجاره، احداث و توسعه اماکن آموزشی و پرورشی شهرستان (از نظر محل، دوره تحصیلی)

5 - تصمیم‌ گیری در خصوص توزیع و هزینه کردن عوارض اخذ شده برای احداث، توسعه و تعمیر اماکن آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزات ‌لازم و سایر فعالیتها.

6 - بررسی و تصمیم‌ گیری برای برنامه‌ ریزی نیروی انسانی مورد نیاز و ارائه نتایج آن به وزارت آموزش و پرورش از طریق شورای استان.

7 - صدور مجوز برای بکارگیری افراد مازاد بر سهمیه استخدام رسمی از محل درآمدهای منطقه بر اساس قوانین کار و تأمین اجتماعی.

8 - برنامه‌ ریزی و تصمیم‌ گیری درباره چگونگی تشویق و تقدیر از کارکنان شایسته و لایق مدارس و پرداخت فوق‌ العاده خاص و کارانه بر اساس ‌کیفیت و کمیت خدمات آنان.

9 - تشویق و ترغیب متمکنین و صاحبان صنایع و اصناف به احداث و اهدای مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی.

10 - برنامه‌ ریزی جهت ایجاد تسهیلات و بکارگیری ابزارهای مناسب جهت توسعه مدارس غیر انتفاعی، آموزشگاههای علمی و فنی و حرفه ای و‌ مدارس جوار کارخانه و مؤسسات مشابه و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در این زمینه.

11 - نظارت مستمر بر فعالیتهای آموزش و پرورش منطقه و تهیه گزارش سالانه حاوی نقاط قوت و ضعف فعالیتها و ارائه پیشنهادهای لازم به‌ شورای آموزش و پرورش استان.

12 - برنامه‌ ریزی و اقدام جهت تهیه زمین و سایر امکانات لازم بمنظور تأمین و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی منطقه از طریق خودیاری ‌اهالی و همکاری مؤسسات و سازمانهای ذیصلاح دولتی و قانونی.

13 - برنامه‌ ریزی و بذل مساعی برای سوق دادن بخشی از درآمد بانکها، شرکتهای دولتی و غیر دولتی و کارخانه‌ ها به امر توسعه و تجهیز اماکن ‌آموزشی و پرورشی در چهارچوب مقررات مربوط.

14 - کمک به ترویج و گسترش فعالیتهای پرورشی و آموزشی و استحکام اعتقادات دینی و مکارم اخلافی دانش‌ آموزان.

15 - برنامه‌ ریزی و تصمیم‌ گیری برای پرداخت کمک‌ هزینه تحصیلی به دانش‌ آموزان کم بضاعت از عواید محلی شورا و اعطای بورس تحصیلات‌ عالی به دانش‌ آموزان مستعد.

16 - انجام وظایفی که شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انجمن اولیاء و مربیان یا وزارت آموزش و پرورش به موجب اختیارات‌ قانونی خود به شورا واگذار می‌ نمایند.

17 - بررسی راههای مختلف صرفه ‌جویی و افزایش بهره ‌وری منابع در چهارچوب سیاستهای وزارت آموزش و پرورش و شورای استان.

18 - تلاش در گسترش آموزش و پرورش عمومی و تحت پوشش قرار دادن کلیه اطفال واجب ‌التعلیم منطقه، بطوری که هیچیک از آنان از‌تحصیل باز نمانند.

19 - جلوگیری از افت تحصیلی دانش ‌آموزان و تلاش در ارتقاء کیفیت برنامه‌ های آموزشی و پرورشی.

20 - سازماندهی امکانات برای اجرای آموزشهای فنی و حرفه ای، کار دانش و کارآموزی دانش‌ آموزان.

21 - ارتقاء سطح دانش فرهنگیان و پیش‌ بینی و تدارک وسایل رفاهی و معیشتی آنان و فراهم کردن امکانات لازم.

22 - پیشنهاد برنامه سالانه توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و نیروی انسانی، بر اساس خط مشی ‌ها و سیاستهای کلی وزارت آموزش و‌ پرورش و ارائه آن به شورای استان.

‌تبصره - دریافت کمکها و خودیاری از اولیاء دانش‌ آموزان و مردم در صورتی مجاز است که داوطلبانه پرداخت نمایند.

ماده 9 - شرح وظایف و ترکیب شورای منطقه، حسب مورد مشابه شورای شهرستان و بر طبق دستورالعملی است که وزارت آموزش و پرورش‌ تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می‌ رساند.

تبصره - ایفای وظایف شورای شهرستان و منطقه بر اساس ضوابط کلی و دستورالعملهایی است که به وسیله وزارت آموزش و پرورش ابلاغ ‌می‌ گردد.

ماده 10 - شهرداریها موظفند با تدوین آیین ‌نامه ‌ها و اتخاذ روشهای لازم نسبت به وصول عوارض مصوب در این قانون و واریز آن به حساب معین ‌خزانه اقدام نمایند.

ماده 11 - مدیران مدارس موظفند مدارس تحت مدیریت خود را بر اساس بودجه تخصیص‌ یافته از محل منابع زیر و در چهارچوب ضوابط آموزش ‌و پرورش و خط مشي ‌ها و سیاستهای شوراهای مناطق و با همکاری انجمن اولیاء و مربیان با کیفیت مناسب اداره نمایند:

1 - اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانش‌ آموزی پرداخت می‌ شود.

2 - کمکهای مردمی.

3 - سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه از عوارض اخذ شده در اختیار مدرسه قرار می‌ گیرد.

4 - وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه.

تبصره (الحاقی 11ˏ06ˏ1383)- کمکهای مردمی داوطلبانه است و خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه ‌باید اضافه بر برنامه‌ های آموزشی و پرورشی رسمی بوده و صرفاً اختیاری باشد. آئین ‌نامه‌اخذ این وجوه (‌بندهای 2 و 4 ماده 11) با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب‌ هیأت وزیران خواهد بود.اخذ هر گونه وجهی خارج از ضوابط این قانون توسط مدیران مدارس ممنوع ‌می‌ باشد و اعطای کمکهای مردمی بر طبق این قانون در خارج از فصل ثبت‌ نام دانش‌ آموزان ‌صورت می ‌گیرد.

ماده 12 - رئیس آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه، موظف است هر سال گزارش جامعی از فعالیتهای کمی و کیفی آموزش و پرورش شهرستان ‌یا منطقه را به شورای مربوط ارائه دهد.

‌ماده 13 - منابع مالی شوراهای مناطق برای هزینه‌ های جاری و عمرانی عبارتند از:

1 - سهم منطقه از اعتباراتی که در بودجه جاری و عمرانی سالانه دولت که بر اساس تعداد دانش‌ آموزان برای هر استان پیش‌ بینی می‌ گردد.

2 - یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات کارخانه‌ ها و مؤسسات خدماتی و تولیدی استان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع‌ می‌ شود.

3 - تا پنج درصد عوارض صدور پروانه‌ های ساختمانی، تفکیک زمینها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداریها دریافت می‌ کنند.

4 - عواید حاصل از فروش ساختمانها و زمینهای بلا استفاده و نیز ساختمانها و زمینهای دیگر که در اختیار آموزش و پرورش است و می ‌توان آنها را‌ با توجه به نیازهای آموزش و پرورش تبدیل به احسن نمود، در چهارچوب ضوابطی که از سوی وزارت آموزش و پرورش معین می ‌شود.

تبصره 1 - عواید حاصل از بندهای (3) و ( 4) صرفاً به مصرف احداث و توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی همان شهرستان می ‌رسد.

تبصره 2 - عواید حاصل از بندهای 2 و 3 و 4 به خزانه واریز می ‌گردد و هر ساله معادل آن در لایحه بودجه در ردیف معین به صورت تخصیص ‌یافته پیش‌ بینی می ‌شود تا مطابق ضوابط این قانون به مصرف برسد.

5 - هدایا و کمکهای دستگاهها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد خیر.

تبصره – آئین ‌نامه اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می ‌رسد.

ماده 14 - شورای استان با توجه به توسعه آینده آموزش و پرورش در هر یک از مناطق تابع، و امکانات درآمدی از مناطق و استان، سهم هر منطقه را‌ از اعتبارات جاری دولت که در قانون بودجه برای آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ‌ای هر استان از فصل آموزش و پرورش عمومی، فنی و‌ حرفه‌ ای و سایر فصول پیش‌ بینی می ‌شود، تعیین می‌ کند.

تبصره 1 - اعتبار دولتی سهم هر منطقه در قالب موافقتنامه‌ های مستقل بین ادارات کل آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه استان در قالب ‌دو برنامه «‌خدمات اداری» و «‌خدمات آموزشی و پرورشی» مبادله می ‌شود.

تبصره 2 - اعتبار مربوط به برنامه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت کمک بوده، و مطابق با دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش ابلاغ‌ می ‌نماید هزینه می‌ شود.

تبصره 3 - به سازمان آموزش و پرورش استانها اجازه داده می شود اعتبارات غیرپرسنلی برنامه های آموزش و پرورشی خود را بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1 /6 /1366 و دیگر مقررات عمومی دولت و با رعایت ضوابط تبصره (2) ماده (14) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استانها هزینه نمایند.

در مناطقی که شوراهای آموزش و پرورش تشکیل نشده است، شورای مالی مدرسه از جهت هزینه وجوه موضوع مواد (11) و (14) قانون فوق جانشین شوراهای مذکور خواهد بود.

ماده 15 - وزارت آموزش و پرورش بر اساس برنامه ‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت و شاخصهای آن در استانها، همچنین امکانات درآمدی‌ هر استان، سهم اعتبارات عمرانی استان از بودجة عمرانی دولت را در قالب اعتبارات عمرانی پیش ‌بینی شده، برای احداث و توسعه فضاهای آموزشی و ‌پرورشی، از فصل آموزش و پرورش عمومی، فنی و حرفه‌ ای و سایر فصول، بر اساس سرانه دانش‌ آموزی تعیین و در اختیار شورای استان قرار می ‌دهد.

ماده 16 - کلیه شهرداریها موظفند با توجه به نیازهای پیش‌ بینی شده در طرحهای تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود ‌زمینه احراز مالکیت زمینهای پیش‌ بینی شده جهت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی شهرهای مربوطه را برای ادارات آموزش و پرورش فراهم سازد. برای تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای این ماده شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه می‌ تواند با پیشنهاد و تصویب شورای استان بخشی از‌هزینه‌ های خرید زمین و ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی را از سازندگان واحدهای جدید تجاری دریافت و به حساب خزانه واریز نمایند. صد ‌درصد منافع دریافتی به صورت تخصیص ‌یافته در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.

کمیسیونهای موضوع ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری موظفند ضمن رعایت استانداردهای مربوطه درخواستهای شهرداری و آموزش و ‌پرورش را در چهارچوب اجرای این ماده به صورت خارج از نوبت رسیدگی نمایند.

تبصره - حداکثر مبالغ دریافتی موضوع این ماده برای هر متر مربع زیربنا نباید از 5 % بهای یک متر مربع ساختمانهای مشابه در همان منطقه تجاوز ‌نماید.

ماده 17 - کمیسیون موضوع ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است با رعایت استانداردهای مربوطه به تعیین سطح‌ کاربری ‌های آموزشی در طرحهای جامع، طبق درخواست شورای استان، نسبت به تغییر کاربری زمین های مورد نظر، همکاری و اقدام نماید. نقل و انتقال ‌زمین ها و املاک موضوع این ماده از پرداخت هر گونه عوارض و مالیات و حق ‌الثبت معاف هستند.

ماده 18 - کلیه احداث ‌کنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص‌ حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی، غیر دولتی، نهادها و کارخانه‌ ها مکلفند همزمان با تهیه و آماده ‌سازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی ‌به تناسب تعداد و سطح زیربنای اینگونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس‌ استانداردهای مصوب، بطور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه ‌اقدام نمایند.

تبصره 1 (منسوخه 21ˏ02ˏ1379)- کلیه مجموعه ‌های مسکونی با حداقل دویست واحد مسکونی تحت هر عنوان از قبیل شهرک، شهر جدید الاحداث، کوی، برزن، سازمانی و‌ غیر سازمانی مشمول این ماده می‌ باشند. شهرکهای زیارتی و تفریحی که ساکن دائم نداشته و به طور فصلی از آنها استفاده می‌ شود از شمول این تبصره‌ خارج می ‌باشند.

تبصره 2(منسوخه 21ˏ02ˏ1379)- صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداریها برای مستحدثات مشمول این ماده منوط به پیش ‌بینی و تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی‌ همزمان با احداث مجموعه‌ های مورد درخواست توسط احداث کنندگان این مجتمع ‌های مسکونی می‌ باشد و صدور گواهی پایان کار نیز منوط به اخذ ‌تأییدیه رعایت و اجراء مفاد ماده (18) قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استانها و شهرستانها و مناطق کشور از ادارات کل نوسازی مدارس ‌استانها خواهد بود. ضمناً کلیه معافیتهای مقرر در سایر قوانین برای وزارت آموزش و پرورش در احداث فضاهای آموزشی و پرورشی در اجرای این ماده ‌و تبصره ‌های الحاقی آن ساری و جاری می‌ باشد.

تبصره 3 (منسوخه 21ˏ02ˏ1379)- احداث کنندگان مجتمع ‌های بهره برداری شده از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استانها، شهرستانها و‌ مناطق کشور که تا کنون فضای آموزشی مورد نیاز موضوع ماده فوق را تأمین نکرده باشند مکلفند برای جبران آن اقدام و یا هزینه مربوط را که توسط ‌اداره کل نوسازی استان تعیین می ‌گردد، تأمین نمایند در غیر این صورت با شکایت ادارات کل آموزش و پرورش استانها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند ‌گرفت.

تبصره 4(منسوخه 21ˏ02ˏ1379)- کلیه محاکم قضائی موظفند شکایت موضوع تبصره‌ های (2) و (3) این ماده را خارج از نوبت بررسی و احداث کنندگان مجتمع ‌های مشمول‌ را که از انجام تکالیف خویش امتناع ورزیده اند علاوه بر انجام تعهدات قانونی موضوع ماده فوق به پرداخت جریمه ‌ای معادل بیست و پنج درصد (25 %) ‌ارزش آن محکوم نمایند و درآمد حاصله طی ردیف درآمدی جداگانه که در قانون بودجه هر سال مشخص خواهد شد به حساب خزانه واریز و معادل ‌صد در صد (100 %) آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت تا با نظارت شورای آموزش و پرورش استان و توسط ادارات کل نوسازی‌ مدارس نسبت به احداث، توسعه و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش همان محل اقدام شود. ‌

ماده 19 - خرید کلیه تجهیزات اداری، آموزشی و پرورشی، کمک آموزشی، آزمایشگاهی، کارگاهی و مصالح ساختمانی مورد نیاز واحدهای‌ آموزشی و تربیتی که امکان تهیه آن از تولیدات داخلی کشور نیست، مشمول پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی نمی ‌باشند.

ماده 20 - انحلال شورای شهرستان یا منطقه به پیشنهاد مدیر کل آموزش و پرورش و اطلاع شورای استان، با تصویب وزیر آموزش و پرورش ‌می ‌باشد و انحلال شورای استان به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی آموزش و پرورش صورت می ‌گیرد و تا تشکیل شورای‌ جدید، هیأتی که از سوی وزیر آموزش و پرورش تعیین می ‌شود، عهده‌ دار وظایف شورای منحل شده، می ‌گردد.

تبصره - حداکثر مدت مسوولیت هیأت های مذکور سه ماه بوده و ظرف این مدت شوراهای آموزش و پرورش استان و شهرستان باید تشکیل شود.

ماده 21 - وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف پنج سال، شوراهای استانها و شهرستانها را در تمام نقاط کشور تشکیل دهد.

ماده 22 – آئین ‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه وسیله وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی تهیه و ‌به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌قانون فوق مشتمل بر بیست و دو ماده و بیست و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و ششم دیماه یکهزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس‌ شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/ 10/ 1372 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی - علی‌ اکبر ناطق نوری

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۰۹:۴۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید