شیرینی های محلی نی ریز

شیرینی های محلی نی ریز:
1- قطاب
مواد لازم
1- روغن مایع یک لیوان سرخالی 
2- گلاب 5/1 لیوان 
3- آرد سفید 1 کیلو (نیم کیلو آرد سبوس دار و نیم کیلو آرد سفید)
4- هل ساییده شده یک قاشق چایخوری 
5- مواد لازم برای داخل قطاب: مغز گردو، کنجد بو داده، پودر نارگیل، پسته، مغز بادام، زردآلو و ... مغزها را با هل و خاک قند آسیاب می کنیم و با کمی دارچین در وسط قطاب قرار می دهیم.
طرز تهیه:
روغن و گلاب را در داخل یک ظرف ریخته و هل را به آن اضافه می کنیم. کم کم آرد را به به مخلوط و گلاب، هل افزوده و ورز می دهیم. خمیر به دست آمده را پهن کرده و با لیوان قاب می زنیم. سپس خمیر را روی قالب قرار داده و موادی را که قبلاً آماده کرده ایم در وسط آن قرار می دهیم، پیچیده و در داخل روغن قرار می دهیم تا سرخ شود.
2- سوهان عسلی:
شکر 1 لیوان 
عسل یک قاشق غذاخوری 
گلاب یک دوم استکان 
طرز تهیه:
عسل را در ظرف ریخته سپس یک قاشق روغن به آن اضافه کرده. گلاب، عسل، شکر و روغن را باهم مخلوط کرده و روی حرارت ملایم می گذاریم (با قاشق به داخل ظرف نمی آوریم).
برای آنکه بدانیم سوهان درست شده قطره ای از آن را در آب سرد می ریزیم. اگر مایع بسته شد، مغز یا کنجد را به داخل آن ریخته، سپس از روی گاز برداشته و با قاشق به داخل یک سینی که قبالاً ته آن را چرب کرده ایم، می ریزیم.
3- یخ در بهشت:
شکر 1کیلو
شیر 1 کیلو 
آرد برنج 3 استکان کوچک 
نشاسته 5/2 استکان 
هل، زعفران، خلال پسته و بهار نارنج 
آب 2 لیتر 
آرد برنج و نشاسته ها را قبلاً خیس کرده و در شیر صاف می کنیم. مایع را روی شعله گذاشته، شعله را زیاد می کنیم و آن را تند تند هم می زنیم. وقتی غلیظ شد شکر را به آن اضافه کرده خوب هم می زنیم. پودر زعفران، هل، خلا ل پسته و بهار نارنج را اضافه می کنیم. حدوداً از اول جوش آمدن تا برداشتن در حدود 45 دقیقه که جوشید شعله را کم می کنیم.
4- حاجی بادام:
مغز بادام سفید شده 250 گرم 
خاک قند 750 گرم 
هل یک قاشق غذاخوری آسیاب کرده 
تخم مرغ یک عدد کامل یا 3 عدد سفیده 
تخم مرغ را داخل ظرف می ریزیم و مغز آسیاب کرده و خاک قند را با آن مخلوط کرده، چنگ می زنیم و کاملاً ورز می دهیم. ( خاک قند نباید زبر باشد، پودر قند را از پارچه رد می کنیم تا کاملاً نرم شود).
کمی از خمیر به دست آمده را برداشته به صورت لوله در می آوریم و با قیچی یکی یکی می چینیم و در سینی فر میگذاریم.
5- لوز بادام:
یک لیوان شکر را با یک لیوان سرخالی آب می جوشانیم تا یک شربت قوام شده به دست آید و دو قاشق غذاخوری آرد سفید را بعد از بو دادن به شربت اضافه کرده و خوب به هم می زنیم. 
خاک قند 250 گرم 
پودر بادام 250 گرم 
هل یک قاشق غداخوری 
همه را با هم مخلوط کرده و این مخلوط را به شیره شکر اضافه می کنیم و چنگ می زنیم. کمی آرد در سینی فر ریخته و خمیر را تماماً در سینی فر پهن می کنیم. پودر پسته را روی آن می پاشیم  آن را در داخل یخچال قرار می دهیم. بعد از نیم ساعت آن را از یخچال بیرون آورده و با کارد آن را به شکل لوزی می بریم و بلافاصله آن را در ظرف شیرینی می چینیم.
 
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ۰۹:۵۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید