تملک، مرمت و احیای حمام تاریخی میرزاصادق اقدام ارزشمند شهرداری نی ریز در بافت تاریخی شهر

تملک، مرمت و احیای حمام تاریخی میرزاصادق اقدام ارزشمند شهرداری نی ریز در بافت تاریخی شهر

 

شهرداری نی ریز از حدود 2 سال پیش مذاکرات خود برای تملک حمام تاریخی میرزا صادق که به حمام میرزا مسیح هم موسوم است را آغاز کرده بود. تشریفات قانونی ثبتی و حقوقی این پروژه با تلاش واحد حقوقی و املاک شهرداری در طول این مدت انجام شده و شهرداری پس از توافق با مالکین، پیشنهاد خود مبنی بر تملک این بنای ارزشمند تاریخی را چندین ماه قبل برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال نموده بود، درخواستی که چندماه معطل ماند و پس از ایجاد تغییرات جدید در شورای شهر مطرح شده و مورد موافقت همه‌ی اعضای قرار گرفت و عملاً شهرداری از این پس مالک این حمام تاریخی خواهد بود. 

حمام میرزا صادق در زمینی به مساحت تقریبی 700 متر مربع در خیابان امام مهدی(عج) و در مجاورت ساختمان مدرسه قدیمی فرهمندی واقع شده است. این بنای تاریخی یکی از حمام‌های باقیمانده از دوران قاجار در نی‌ریز است. کتیبه‌ای در بنا به چشم نمی‌خورد اما احتمالا سردر اصلی آن که در حال حاضر زیر کوچه‌ی شمالی مدفون شده است از تاریخ ساخت آن پرده بر می دارد.

 این بنا با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. از جمله: حمام محله که به دلیل قرارگیری در این محله به این نام شهرت دارد، حمام نو، حمام محمد محیا که نام متولی آن در یکی از ادوار بوده است حمام میرزا مسیح پورمند به عنوان آخرین مالک آن و حمام میرصادق که به نام سازنده اصلی آن حاج میرزا صادق در دوران قاجار است. به نظر می‌رسد این بنای تاریخی در نیمه‌ی دوم قرن 13 شمسی ساخته شده و با پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آستانه‌ی ثبت در فهرست آثار ملی کشور است.

 قرار است پس از مرمت این بنای ارزشمند تاریخی توسط شهرداری نی ریز به نگارخانه و موزه مردم شناسی نی ریز تبدیل شود. مطابق بند 22 ماده 55 قانون شهرداری ها، امکان همکاری شهرداری با میراث فرهنگی در راستای حفظ آثار تاریخی شهر وجود دارد. توجه به آثار تاریخی شهر در این دوره‌ی مدیریت شهری نی‌ریز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و مرمت و بازآفرینی اماکن تاریخی شهر همچون مرمت بازار ملکی دوزان، مرمت قلعه‌ی تاریخی SPR، مرمت سرای تاریخی شمشیری و تملک کاروانسرای تاریخی سروی در همین دوره صورت پذیرفته است.

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۲۰
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید