فاز دوم احداث بوستان بزرگ قلعه تاریخی SPR با تلاش شهرداری نی ریز در مراحل پایانی است

فاز دوم احداث بوستان بزرگ قلعه تاریخی SPR با تلاش شهرداری نی ریز در مراحل پایانی است

 

با پایان یافتن عملیات عمرانی فاز دوم پروژه ی احداث بوستان بزرگ قلعه تاریخی SPR شامل سنگفرش محوطه، اجرای تک لبه های سنگی و احداث آبنمای مرکزی، ظرف چند روز اخیر عملیات نصب برج های نوری و چمن کاری این قسمت از بوستان 33 هزارمترمربعی قلعه تاریخی SPR توسط واحدهای مختلف شهرداری نی ریز شروع شده و پیش بینی می شود ظرف چند هفته آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

فاز دوم بوستان بزرگ قلعه تاریخی SPR در زمینی به مساحت تقریبی 7هزار متر مربع احداث شده است. بوستان SPR به مساحت بیش از 15 هزار متر مربع در اراضی پیرامونی این قلعه تاریخی در آخرین طرح تفصیلی شهر نی ریز تثبیت شده است. تا سال 1396 این قلعه تاریخی به دلیل بی توجهی به صورت نیمه مخروبه به حال خود رها شده بود که توسط شهرداری نی ریز مرمت شد و از نابودی کامل نجات یافت.
مطالعات و طرح مرمت این قلعه تاریخی و بوستان پیرامونی آن با پیگیری های شهردار ی نی ریز از سال 1396 با مشارکت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرفته و  در تهیه ی نقشه های اجرایی این پروژه از الگوی بوستان های تاریخی ایرانی الهام گرفته شده است. برای مرمت دیواره ها و احداث بوستان SPR به تناسب ارزش تاریخی این بنا، از بهترین و فاخرترین مصالح بومی نی ریز استفاده شده است.

با توجه به سرانه ی بسیار کم و ناکافی فضای سبز منطقه مسکن مهر با جمعیت نهایی 15 هزارنفری،  که در سال های قبل در شمال شرق نی ریز ساخته شده است، احداث و بهره برداری از این بوستان عمومی  می تواند تا حدود زیادی این نقیصه را جبران نماید.  فاز اول این بوستان تاریخی به رغم عدم تجهیز و بهره برداری و افتتاح رسمی، در تابستان امسال مورد استقبال قابل توجه شهروندان قرار گرفته بود.

یک سال پس از آغاز جنگ جهانی اول، جنوب ایران عملاً به اشغال قوای نظامی متجاوزین انگلیسی در آمد. نیروهای متجاوز انگلیسی در زمان جنگ جهانی اول به علت سوق‌الجیشی بودن نی ریز و قرارداشتن بر سر راه‌های کرمان، یزد، بندرعباس، شیراز و اصفهان اقدام به ساخت قلعه SPR از جنس سنگ، خاک و ساروج  کردند. این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379  به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بوستان تاریخی SPR با مساحتی بیش از 33 هزار مترمربع پس از تکمیل و بهره برداری نهایی  با ظرفیتی بیش از 15 هزار نفر، علاوه بر حفظ یک اثر ملی ثبت شده در قالب بوستان شهری می تواند به محلی برای تجمع مردم و برگزاری آیین ها و مراسمات مختلف تبدیل گردد. توجه به حفظ و بازآفرینی اماکن تاریخی شهر در طول دوره فعلی مدیریت شهرداری همواره مورد توجه ویژه قرار داشته است.

۲۷ آبان ۱۴۰۲ ۰۸:۴۷
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید