در جلسه شورای شهر نی‌ریز با کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی نیازهای معلولان، سالمندان و بی‌سرپرست‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه شورای شهر نی‌ریز با کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی نیازهای معلولان، سالمندان و بی‌سرپرست‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
7350 مددجوی تحت پوشش
در این جلسه مطرح شد 2.500 خانوار مددجو با جمعیت ۵ هزار نفری در حوزه شهر نی‌ریز، بخش مرکزی و پشتکوه تحت پوشش کمیته امداد هستند.

این در حالی است که کمیته‌امداد بخش قطرویه مستقل است و بررسی نی‌ریزان فارس حاکی از آن است که ۱۱۷۵ خانوار (۲۳۵۰ نفر) نیز در بخش قطرویه تحت پوشش می‌باشند.

در بین مددجویان نی‌ریز، ۷۵۰ نفر دانش‌آموز، ۶۰ دانشجو، ۱۶۰ فرزند یتیم و ۳۳۰ فرزند در طرح محسنین زیر چتر حمایتی هستند که خدماتی همچون کمک معیشتی، مستمری ماهیانه، کمک هزینه تحصیلی، درمان، مسکن و اشتغال به آنان داده می‌شود.

اداره نی‌ریز سال گذشته نزدیک به 120 خانوار ورودی داشته و 84 خانوار هم خارج شده‌اند که علت آن فوت و ازدواج مجدد، توانمندی و.... بوده است.    

۱۱ میلیارد تسهیلات اشتغالزایی
رئیس کمیته امداد که به دعوت شورای شهر نی‌ریز به آن جلسه رفته بود به ارائه عملکرد خود در سال ۱٤۰۰ پرداخت و گفت: نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به ۲۵۶ نفر، احداث ۲۲  واحد مسکن، ۶۰ مورد تعمیر منزل و بیمه شدن نزدیک به ۲۵۰ فقره  نفر زنان سرپرست خانوار انجام داده‌ایم.

وام ۱۰ میلیونی برای مستمری بگیران
مهدی درویش‌زاده افزود: نزدیک به ۳۰۰ مورد تسهیلات قرض‌الحسنه را در قالب طرح «صندوق امداد ولایت» را اجرا کردیم و به مددجویانی که متقاضی وام هستند تا سقف ۱۰ میلیون ‌تومان بدون هیچ‌ کارمزدی پرداخت می‌کنیم. اقساط این وام‌ها ۶۰ ماهه است و مستمری که دریافت می‌کنند به‌عنوان ضمانت محسوب می‌شود.

وام تا سقف 100 میلیون برای بیکاران
این مقام مسئول ادامه داد: تسهیلاتی که به صندوق قرض‌الحسنه برای اشتغالزایی شهرستان داده شد برای نخستین بار نزدیک ‌به ۲۸ میلیاردتومان بود و در سال جاری تا به امروز ۱۱ میلیارد تومان به بانک‌های تجارت، کشاورزی، رفاه و توسعه تعاون تخصیص پیدا کرده و ما از ابتدای سال هر فردی که متقاضی شغل باشد و به کمیته ‌امداد مراجعه کند با شرط در دست داشتن مدارک شغلی و اینکه در سایت وزارت کار هم به عنوان فرد بیکار تلقی شود از ۱ تا ۱۰۰ میلیون ‌تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنیم.

چنانچه شهرداری و شورای‌شهر به کمک ما بیایند تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌‌کنیم و در قالب قرض ماندگار(نیکو) این پول در حساب کمیته‌ امداد (صندوق امداد ولایت) می‌ماند و شهرداری و شورای ‌شهر از روز افتتاح حساب می‌توانند افراد را معرفی کنند و تسهیلات وام قرض‌الحسنه تا سقف ۳۰ میلیون‌تومان دریافت نمایند.

حُسن قرض‌الحسنه امداد ولایت نسبت به سایر صندوق‌ها این است که پشتیبانش بانک ملی و عضو شبکه شتاب بانکی می‌باشد.

با همت خیرین در سال گذشته توانستیم با ۲۰ میلیون‌تومان دستگاه صدور کارت را تهیه کنیم. این دستگاه صدور کارت در آن واحد مثل بانک‌ها افتتاح حساب می‌کند و ما سریع کارت را صادر و تحویل مددجو می‌دهیم. از مزیت‌های دیگر این حساب می‌توان به همراه بانک و اینترنت بانک اشاره نمود.

دبیر شورای زکات نی‌‌ریز ادامه داد: ضمانت در صندوق امداد ولایت آسان است و در حال حاضر هم ۳۰۰ مددجو متقاضی وام‌های این صندوق هستند؛ اگر مشارکتی شود و سپرده‌گذاری انجام گیرد قطعاً پشت‌نوبتی‌ها به حداقل می‌رسد و مشکل بسیاری از افراد مرتفع خواهد شد.

۱۴۰ خانه برای فاقدین مسکن
درویش‌زاده در خصوص ساخت مسکن گفت: طی قراردادی مشترک ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع زمین بین کمیته ‌امداد استان با مدیرکل راه و شهرسازی استان منعقد شده که هم‌مرز با جمال‌آباد و مسکن‌مهر می‌باشد.
ما مشکل اساسی‌امان در نی‌ریز زمین است. به عنوان مثال برای مسکن ۴ واحدی در خیابان خلیج‌فارس نهایتاً زمین وقفی پیدا کردیم.

این زمین ۶ هزار و ۶۰۰ متری قرار است در ۳ یا ۴ طبقه ساخته شود و می‌بایست با کمک خیرین محترم حداقل به رشد ۶۰ درصدی برسد تا اداره کل کمیته ‌امداد فارس بتواند وام‌هایش را بلاعوض به افراد متقاضی مسکن بدهد.
ما در این خصوص با خیرین زیادی صحبت کردیم ولی با وجودی که مسکن خدمت پایداری برای محرومین به شمار می‌رود پیش‌بینی شده ۱۴۰ واحد مسکونی برای افراد بی‌بضاعت و یتیم فاقد مسکن بسازیم.

۶۵ میلیون تومان  صدقه
مهدی درویش‌زاده با بیان اینکه مردم شهرستان نی‌ریز با اعتمادی که به مدیریت کمیته‌امداد دارند ماهیانه نزدیک به ۶۵ میلیون تومان کمک از طریق صندوق‌های صدقات پرداخت می‌‌کنند گفت: تنها چیزی که باعث توسعه کمک‌ها می‌شود آگاه‌سازی مردم از طریق روش‌های نوین با تلفن‌همراه می‌باشد که می‌توانند آسان‌تر نذورات خود را پرداخت کنند.

نیاز به اتوبوس
مدیر کمیته امداد نی‌ریز به تورهای زیارتی اشاره کرد و گفت: هر ساله ۱۲۰ نفر از مددجویانی که زیارت اولی هستند با کمک خیرین به مشهدمقدس اعزام می‌شوند اما در حال حاضر مشکلمان کمبود اتوبوس است.
او در پایان به ۳ واحد منزل مسکونی مددجو در محله سادات اشاره کرد و گفت: آنها نیازمند ایزوگام و رنگ‌آمیزی داخل ساختمان هستند و برای تعمیرات منازل آنان اگر مشکل تفکیک و سند برطرف شود، اقدام خواهیم کرد.

وام اشتغال برای 89 نفر
در ادامه این جلسه زینب اسفندیاری رئیس اداره بهزیستی نی‌ریز دیگر دعوت شده به این جلسه با اعلام اینکه ۱۸۰ نوع فعالیت برای بهزیستی پیش‌بینی شده گفت: در سال گذشته، ۸۹ نفر را در زمینه اشتغال با اعتباری بالغ ‌بر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان معرفی کردیم، وام‌هایمان از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون‌ تومان بود و افرادی را از طریق کاریابی و بیمه‌های کارفرمایی جهت ایجاد شغل معرفی کردیم، در بحث بیمه‌های پیش‌فرمایی و کارفرمایی؛ چنانچه فردی برایش شغلی راه‌اندا‌زی شود اگر پیمانکار نیرویش را از جامعه هدف بهزیستی بگیرد تا ۵ سال سهم بیمه کارگر را پرداخت می‌کنیم.

اسفندیاری افزود: در بحث احداث مسکن ۱۵۶ فقره کمک داشتیم که حدود ۲ میلیارد و ۲۸ میلیون‌ و ۷۹۰ هزارتومان کمک بلاعوض شد و در رابطه با ودیعه مسکن به ۲۹ نفر کمک نمودیم.

او ادامه داد: در خصوص احداث مسکن، نیازمندانی هستند که واقعاً با کمک بلاعوض بهزیستی نمی‌توانند خانه‌هایشان را تمام کنند.

ما نیازمند کمک خیرین هستیم تا بتوانیم افراد نیازمند را با وامی که بنیاد مسکن و سایر بانک‌ها می‌دهند، خانه‌اشان را به مرحله نهایی برسانیم تا زیر سقف خانه خود بروند.

غربالگری بینایی و شنوایی
اسفندیاری ادامه داد: در رابطه با بینایی و شنوایی سال گذشته 2503 کودک را غربال بینایی کردیم تا چنانچه تنبلی چشم داشته باشند از کودکی بین سالهای ۳ تا ۶ سال که دوران طلایی نامیده می‌شود شناسایی و از معلولیت آنان در بزرگسالی که باعث آب سیاه و نابینایی چشم می‌شود، جلوگیری ‌می‌کنیم. 

همچنین با همکاری شبکه بهداشت و درمان ۱۳۰۰ نوزاد غربال شنوایی شدند و هر کدام که از نظر شنوایی دچار آسیب بودند شناسایی گردیدند. چنانچه نوزادی مشکل شنوایی داشته باشد از بدو تولد برنامه کاشت حلزون برای آنان درنظر می‌گیریم که در بزرگسالی نخواهند از سمعک استفاده کنند.

رئیس بهزیستی ادامه داد: در بحث مشاوره ژنتیک مخصوصاً خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند مشاوره می‌دهیم تا با توجه به آزمایش‌‌های ژنتیکی دقیق بتوانند فرزندان سالمی به دنیا بیاورند.


مراکز کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست
وی در مورد مراکز شبانه‌روزی در حوزه اجتماعی برای کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست گفت: ۲ مرکز جداگانه برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال داریم؛ منتهی با وجودی که کمک یارانه‌ای دولت بسیار محدود است پاسخگوی نیازهایشان نیستیم و ما برای سرپرستی بچه‌ها در زمینه‌های موادغذایی، پوشاک، تحصیل، اوقات فراغت و حتی سفر به شهرهای مذهبی با مشکل مواجه‌ایم.

در بحث توانبخشی، سرای مهر فرزانگان را داریم که ۲ مرکز زیرمجموعه آن است یکی مرکز روزانه سالمندان که به صورت آموزشی است و یکی مرکز معلولینِ به شدت ذهنی پسر بالای ۱۴ سال که خدماتی به آنان ارائه می‌دهیم.

در بحث مرکز معلولین ذهنی ظرفیت ۳۲ نفر است و ما شهرستانهای اطراف (استهبان، بختگان، ارسنجان و حتی شیراز و ممسنی) را پوشش می‌دهیم. این معلولین ذهنی وضعیت نامناسبی دارند و نه تربیت پذیرند و نه آموزش‌پذیر و تنها نیاز به مراقبت ویژه دارند. آنها معمولاً از خانواده‌های مستضعف هستند و چنانچه کمک خیرین باشد می‌توانیم مطلوب‌تر خدمت‌رسانی کنیم.

در خصوص مرکز نگه‌داری شبانه‌روزی که شهرستان نی‌ریز تا سالهای قبل فاقد این مرکز بود و خانواده‌های دارای فرزند معلول ناچار بودند به مرکز استان بروند اما در حال حاضر اقداماتی انجام شده و برای خرید تجهیزات وسایل‌های مرکز نیازمند مساعدت هستیم.

یکی‌از مشکلات خانواده‌های معلولین در نی‌ریز نبود پارک ویژه‌ای است که خواهشمندیم در پارک‌ها فضایی را برای ورود ویلچر و استفاده کم‌توانان مهیا کنید.

معلولان دیگر شهرستانها
سید محمدجواد قطبی رئیس شورای شهرستان و عضو شورای شهر نی‌ریز گفت‌: در خصوص معلولانی که از شهرستانهای اطراف می‌آیند این افتخاری است که نصیب شهرستان ما شده اما نباید همه زحمات روی دوش بهزیستی نی‌ریز بیفتد.

از آنجا که خود این شهرستانها صاحب کارخانجات هستند می‌بایست اعتباراتی را برای نی‌ریز جذب کنید. کارکنانی که در این مرکز کار می‌کنند با حقوق کم و خیرخواهانه خدمت می‌کنند که جا دارد خیرین آن شهرستانها ما را یاری کنند.

پارک نیایش کامل نشده!
پریش منتخب مردم در شورای شهر با بیان اینکه پارک‌ محله‌ای نیایش هنوز تکمیل نشده گفت: کاری می‌کنیم که پارک‌ها جهت استفاده ویلچر و افراد کم‌توان آسان شود.

عضو شورای شهر این را هم گفت: هر خیابانی پیشنهاد دهید اگر به تأیید شورای شهر برسد به اسم «زکات» نام‌گذاری می‌شود.

خانه سالمندان در محلات مختلف
‌موحدی مسئول سرای مهر فرزانگان با بیان اینکه شهرداری‌های شیراز، جهرم و آباده مراکزی برای سالمندان ساخته‌اند و از شهرداری نی‌ریز خواست در محلات مختلف شهر مکانی راه‌اندازی شود که سالمندان هر منطقه در آنجا اوقات فراغت خود را بگذرانند.

او از تجربه ۲۰ ساله خود در عضویت این مرکز سخن به میان آورد و گفت‌: از افتتاح تا به امروز ۵۰۰ عضو داشتیم که ۹۵ نفر آنان طی سالهای اخیر فوت کردند، سفر زیارتی به مکه مکرمه، سوریه، کربلا و مشهد داشتیم و در تلاشیم با وجودی که کرونا کمر‌نگ‌تر شده فعالیت خود را در این زمینه از سر بگیریم.

او با بیان اینکه دخل مرکز به خرجش نمی‌خورد گفت: سالهای گذشته زمینی دریافت کردیم و قرار است 3 خوابه باشد اما برای تأمین هزینه‌ ساخت با مشکل روبرو هستیم. 

ضمن اینکه یک سالن ۲۰۰ متری برای سالمندان می‌خواهیم بسازیم که در آنجا به خاطره‌گویی، شعرگویی و ... بپردازند.

او با بیان اینکه در مرکز سرای مهر فرزانگان روزهای مختلف هفته پزشک و پرستار سرکشی می‌کنند خبر از حضور مشاور تغذیه داد.

موحدی ادامه داد: در اینجا هیچ محدودیتی برای عضوگیری نداریم اما به خاطر کمبود فضا نمی‌توانیم پذیرای دیگر سالمندان عزیز باشیم.

او با بیان اینکه سالمندان زیادی در نی‌ریز داریم گفت: نیاز است هر محله چنین مرکزی داشته باشد چرا که سالمند اگر در جمع همسن خود قرار نگیرد دچار افسردگی و آلزایمر می‌شود.

اهمیت تبلیغات
سید علاءالدین فقیه رئیس شورای شهر که نی‌ریز را شهری بدون مانع در استان نامید گفت: جلسات مکرری در این خصوص گرفته شده و به همت جناب مهندس فرغت در تلاشیم فضای شهر را به سمتی سوق دهیم که کم‌توانان گرامی بتوانند با سهولت در معابر رفت‌ و آمد کنند.

رئیس شورای شهر از رؤسای کمیته‌امداد و بهزیستی تقاضا نمود برای برخی کارهای حمایتی از توانمندی نیکوکاران و خیرین استفاده کنند. از جمله با کمک شرکت فولاد می‌توان اقدامات بسیار خوبی در سطح شهر انجام داد. او با بیان اینکه دفتر شورا هر روز به روی شهروندان باز است خاطر نشان کرد: رئیس محترم بهزیستی با توجه به آماری که عرض نمودند می‌بایست اطلاع‌رسانی‌های بیشتری در فضای مجازی نمایند چرا که مردم نوع‌دوست و نیکوکار نی‌ریز استقبال زیادی از این طرح‌ها می‌کنند همچنین باید جلساتی با اصحاب رسانه‌ گذاشت و مردم را از عملکرد خود مطلع ساخت.

جای خالی مجتمع‌های توانبخشی
حامد فرغت شهردار نی‌ریز با بیان اینکه روز به روز جامعه به سمتی می‌رود که به تعداد سالمندان، مددجویان کمیته‌امداد و توانخواهان بهزیستی افزوده می‌شود گفت: مجتمع توانبخشی ویژه سالمندان یا افرادی که دارای معلولیت هستند می‌بایست در شهر نی‌ریز داشته باشیم که جای خالی آن در تمام محلات حس می‌شود.

شهردار نی‌ریز دلیل اصلی کُندی این پروژه‌ها را کمبود اعتبار دانست و ادامه داد: امید داریم با همیاری بنگاه‌های اقتصادی و خیرین بتوانیم در این زمینه کمک بسزایی کنیم.

فرغت افزود:‌ در بحث مسکن افراد تحت پوشش کمیته‌امداد اگر بتوانید موضوع را در قالب جهش تولید مسکن پیگیری کنید، تسهیلات خوبی دریافت می‌کنید و ما در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر مکلف هستیم تسهیلاتی را در خصوص پروانه ساختمانی، تفکیک‌ها و سایر هزینه‌هایی که در شهرداری دارد به پروژه جهش تولید مسکن بدهیم و این را هم عنوان کنم قرارگاه تولید مسکن استان فارس قطعاً با این پیشنهاد موافقت خواهد نمود. زیرا به دلیل حائز اهمیت بودن موضوع، بایستی از هر طریقی افراد را برای ساخت پروژه ۱۴۰ واحدی در نی‌ریز جذب کنیم.

پارک ویژه معلولین
فرغت تصریح کرد: در روند احداث پارک ویژه معلولین، ما سال گذشته وعده‌ای را به مدرسه شهید اکبری دادیم هر چند فضای آنجا عمومی نیست که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند اما با توجه به اینکه بخش‌ قابل توجهی از کودکانِ توانخواه در حال تحصیل هستند با وجود اینکه هزینه زیادی دارد چنانچه به بهره‌برداری برسد اقدام مؤثری است. سال گذشته مطالعات زیادی را در این باره انجام دادیم و امیدواریم در سال جاری با حمایت اعضای شورای شهر در قالب ردیف پارک‌های سطح شهر این کار را در مدرسه شهید اکبری در دستورکار قرار دهیم.

همچنین وعده‌ای که اعضای محترم شورای شهر به مرکز توانبخشی «کوشا» جهت کمک به تجهیز آنجا دادند در دستور کار قرار می‌دهیم.

فرغت ادامه داد: جای خالی پارک ویژه معلولین را می‌پذیرم. مثل بسیاری ‌از کلانشهرهای کشور همچون مشهد و تبریز که پارک ویژه توانخواهان دارند این کار شدنی است و ان‌شاءا... ما هم در این خصوص گام بر می‌داریم.

شهردار نی‌ریز در ادامه، به حق تفکیک اراضی متعلق به کمیته ‌امداد اشاره کرد و گفت: ما به مددجویان و توانخواهان گرامی اگر در چارچوب رعایت الگوی مصرف ساخته شده باشد پروانه رایگان می‌دهیم.

در خصوص بحث تفکیک منازل متعلق به کمیته‌امداد واقع در محله سادات، عرض کنم گردش‌کاری را آغاز نمودیم سعی هم می‌کنیم این گردش‌کار را به نتیجه رسانده و به شورای شهر تقدیم کنیم و نهایتاً با تصویب اعضا اساساً این موضوع را حل کنیم. اگر این‌چنین شود برای شهرستان خیلی خوب است.
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۴۹

نظرات بینندگان

علی زارع
0
0
0

باسلام خدمت شمامن یک پسر سه سال نیمه دا رم‌ از طرف بهداشت به علت کمبود وزن دریک سالکی اسمش رو نوشتن واسه کمیته امداد یه کارت هم براش صادرشد دوماه یک بار یه مبلغ کم واریزی به کارت داشتیم اما الان حدوددوسال میشه که قطع شده بعدهم طی این دوسال پسر من هیچ تغییری نکرده نه در رشد، نه درقد چند بار هم پیگری کردم ولی جواب نگرفتم لطفا پیگیری کنید.


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید