بررسی مشکلات شهری در جلسه نهم شورا

بررسی مشکلات شهری در جلسه نهم شورا

در نهمین جلسه اعضای شورای شهر نی‌ریز با محلات نی‌ریز مسائل و مشکلات شهر با حضور جمعی از معتمدین و هیأت امنای حسینیه‌های شهیدان اکبرزاده، سیدالشهدا، موسی بن جعفر و مسجد امیرالمومنین بررسی شد.

در این نشست که در روز سه‌شنبه 16 آذرماه برگزار شد فرغت شهردار و عباسی مسئول دفتر نماینده مجلس هم حضور داشتند.

نظرات شهروندان برای برنامه‌ریزی شهری
در ابتدا رئیس شورای شهر گفت: شورای شهر خانه مردم است و دعوت از مردم و محلات مختلف ایده‌ای جدید در شورای ششم است و ما معتقدیم باید از توانمندی مردم در پیشبرد اهداف و برنامه‌های شهر استفاده کرد. قطعاً از نظرات و راهکارهای شما در برنامه‌ریزی شهری استفاده خواهد شد.

سید علاء‌الدین فقیه ادامه داد: محله قلعه محمود خان (کوی شهید بهشتی) از محلات قدیمی شهر و دارای مردمی سختکوش و تلاشگر می‌باشد که بیشترین موقوفات در راه امام حسین(ع) را دارد و زندگی خود را وقف امام حسین کرده‌اند. محله فخاران یا موسی بن جعفر مردمی زحمتکش هستند که زمانی تولیدکننده صنایع دستی بودند اما متأسفانه اکنون این کار فراموش شده در صورتی که امروزه صنایع دستی در دنیا ارز آوری بالایی دارد.

مهمترین مشکلات
معتمدین در این جلسه به موارد مختلفی از مسائل و مشکلات محلات و نقاط مختلف شهر اشاره کردند از جمله:
نبود فضای سبز مناسب در مرکز شهر، جاده دسترسی نامناسب به منطقه صدرا و قلعه خواجه، تعیین تکلیف پل‌ روگذر ورودی شهر، وضعیت نامناسب بلوار امام رضا و زمین‌های اطراف آن، ترافیک زیاد خیابان‌های اصلی منتهی به میدان 15 خرداد، عدم روشنایی بلوار ولایت در منطقه مسکن مهر، لکه‌گیری و آسفالت بلوار سردار سلیمانی و تعدادی از کوچه‌های منطقه، بالا بودن عوارض خودرو در نی‌ریز نسبت به شهرهای اطراف.

ورودی و وضعیت ترمینال مناسب نیست
مهدی کریمی در این جلسه با بیان اینکه ورودی ترمینال و وضعیت ترمینال مناسب نیست گفت: با توجه به اینکه مسافران اولین جایی که حضور پیدا می‌کنند ترمینال و ورودی شهر است باید این موضوع بیشتر مد نظر قرار گیرد. ورودی اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی در ترمینال یکی است و این مشکلاتی را ایجاد می‌کند. همچنین خروجی اتوبوس‌ها وضعیت مناسبی ندارد و اگر امکان دارد در تقاطع جانبازان و خیابان بسیج یک چراغ راهنما بگذارید تا از تصادفات جلو گیری شود.

المانی از انار، سنگ و انجیر دیده نمی‌شود
هادی معزی نماینده هیأت امناء مسجد امیرالمؤمنین و کوی شهید بهشتی با اشاره به اینکه باید در بحث فرهنگی نگاه ویژه‌ای به محلات داشته باشیم گفت: متأسفانه تمام فعالیت حسینیه‌ها منتهی به دهه اول محرم شده و در دیگر ایام سال کار خاصی انجام نمی‌دهند؛ وی ادامه داد: در محله کوی شهید بهشتی وجود خندق‌ که در گذشته جهت برداشتن گل برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شده اکنون به محلی برای فاضلاب، زباله و معتادان تبدیل شده که باید فکری برای آنها کرد. تکلیف قبرستان ضلع جنوبی محله را مشخص کنید و برای ارتقاء سطح بهداشت عمومی برنامه‌ریزی نمایید.

وی همچنین چند سؤال از اعضای شورای شهر پرسید و گفت: چه برنامه‌ای برای وضعیت معتادان و اعتیاد در شهر دارید و محله ما در کجای این برنامه قرار دارد؟ آیا برای بافت فرسوده برنامه‌ای دارید؟ چرا هیچ فضای سبزی در قلعه محمود خان تعریف نشده است؟ شهر ما را به نام انار، سنگ و انجیر می‌شناسند اما متأسفانه هیچ نشانی از اینها در المان‌های شهر وجود ندارد و استفاده از نام بزرگان شهر در خیابان‌ها و محلات شهر کمرنگ شده است.

کوره‌پزان نی‌ریز زمانی یک مجتمع بزرگ صنعتی بودند
خلیل زارع رئیس سابق اداره زندان و از معتمدین کوی شهید بهشتی نیز در این جلسه با اشاره به بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: باید سه موضوع سوادآموزی، دین‌آموزی و حرفه‌آموزی با هماهنگی مسئولان ذیربط در دستور کار قرار گیرد تا شاهد کاهش‌ مشکلات اجتماعی باشیم.

وی ادامه داد: مجموعه کوره‌پزان نی‌ریز زمانی یک مجتمع بزرگ صنعتی بود اما مدت‌هاست تعطیل شده که راه‌اندازی مجدد آن باعث رونق شهر و ایجاد اشتغال می‌شود.

تقاطع روبروی دادگستری، تعیین تکلیف ورودی بلوار شهید اکتسابی، لایروبی کانال این بلوار و مسئله روان آب‌های منطقه به سمت بلوار شهید اکتسابی و جاده اصلی و تعیین تکلیف پارک کودک از دیگر مواردی بود که زارع به آنها اشاره کرد.

اگر ورودی شهر میدان شود باز هم نیاز به تقاطع غیر همسطح داریم
رئیس شورای شهرستان در این جلسه گفت: پروژه‌های ما در همه محلات به تناسب و اولویت آن محله می‌باشد اما بودجه‌ها محدود است و شرایط کشور را همه می دانیم.

سید جواد قطبی ادامه داد: موقوفات در این شهر زیاد است اما بیشتر آنها مذهبی است و شاید بهتر باشد موقوفات را به سمت موارد مختلف شهر هدایت نمود.

وی با اشاره به مسئله پل روگذر ورودی شهر نی‌‌ریز گفت: با توجه به اینکه ما یکی از صنعتی‌ترین شهرهای استان هستیم و ترافیک در این محور زیاد است اگر بخواهیم در ورودی شهر میدان احداث کنیم به ناچار در آینده مجبور خواهیم بود دوباره تقاطع غیر همسطح ایجاد کنیم و بهترین راه این است که جاذبه‌های داخل شهرمان را زیاد کنیم که باعث جذب گردشگر شود.

پیشنهاد خود را مکتوب کنید
نائب رئیس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: پیشنهادات خود را به صورت مکتوب به شورا بدهید. شورای شهر این دوره عزم و اراده خود را برای رسیدگی به محلات کمتر برخوردار قرار داده است.

دوربین برای خوردوهای متخلف
حمید پریش دیگر عضو شورا نیز گفت: مسئله تقاطع ورودی شهر به این راحتی ها حل شدنی نیست و نماینده مجلس نیز تلاش‌های زیادی انجام داده اما متأسفانه می‌گویند بودجه نیست.

مدیر کل راه و شهرسازی می‌گوید ما همه اعتبارات خود را برای گردنه گذاشتیم و اینجا اولویتمان نیست!

وی در مورد ترافیک خیابان‌های منتهی به میدان 15 خرداد و پارک خودروها در دو طرف خیابان‌ها گفت: ما دوربین‌هایی را نصب کردیم که همه خیابان‌ها را پوشش می‌دهد و آمادگی داریم در محل شهرداری آنها را در اختیار راهنمایی و رانندگی بگذاریم تا خوردوهای متخلف را جریمه کنند و از بار ترافیکی کم نمایند.

مخالفت برای نصب دوربین در تقاطع خیابان بسیج
محمد شاهسونی نیز در این جلسه گفت: در مورد تقاطع خیابان بسیج روبروی دادگستری به شورای ترافیک پیشنهاد نصب چراغ راهنما داده‌ایم که موافقت نشده و در حال بررسی موضوع هستیم. چهارراه جانبازان را نیز پیشنهاد می‌دهیم.

مسائل راه سیاسی شده
حامد فرغت شهردار نی‌ریز با تشکر از حضور معتمدین و مردم در این جلسه گفت: تحقق بالای صد درصدی بودجه در سال‌های گذشته نشان دهنده تلاش مردم به عنوان صاحبان شهر در کمک کردن به مجموعه شهرداری است.

شهردار ادامه داد: به عنوان یک شهروند نی‌ریزی قاطعانه عرض می‌کنم که در دهه گذشته نگاه مغرضانه‌ای به بحث راه‌سازی در مورد نی‌ریز بوده و در نحوه اجرای محورهای مواصلاتی نه رعایت عدالت شده و نه اولویت‌بندی مناسب انجام گردیده است و برخی هزینه‌های غیر ضرور در اتوبان شیراز- کرمان می‌توانست تکمیل کننده گردنه لای‌رز باشد تا ما این همه عزیزان و هموطنانمان را از دست ندهیم؛ اما متأسفانه نگاه به بحث مسائل راه و راه‌سازی سیاسی بود آن هم توسط کسانی که وظیفه نمایندگی مردم را داشتند و حتی حاضر نبودند وارد شهر شوند.

در خصوص تقاطع غیر همسطح هم احداث تقاطع یا میدان هر کدام معایب و محاسن خاص خود را دارد؛ شهرداری و شورای شهر نه در اجرای این پروژه دخیل است و نه در زمان تصویب آن اعمال نظر داشته و طبیعی است که مدیریت شهری نسبت به ایجاد یک میدان که پتانسیل زیباسازی و اجرای طرح‌های مختلف را دارد راغب‌تر است.

فرغت افزود: در سال‌های گذشته بلوار امام رضا بخشی از اتوبان شیراز- کرمان قلمداد شده و احداث میدان در اتوبان موانع خاص خود را دارد، البته نباید فراموش کنیم که دست دولت از نظر مالی بسته است و از جنگ نظامی بدتر، جنگ اقتصادی است که ما چندین سال است که درگیر آن هستیم.

شهردار در مورد بالا بودن عوارض در نی‌ریز نسبت به شهرهای دیگر گفت: مبلغ عوارض ملی دست ما نیست و طبق قانون باید دریافت شود اما متأسفانه بعضی از شهرداری‌ها به سامانه متصل نیستند و تخلف کرده و عوارض یکسال را می‌گیرند و آن را هم ثبت نمی‌کنند و شخص مجبور است دوباره پرداخت کند.

شهردار نی‌ریز افزود: در محدوده شهر متولی صدور مجوز ساخت و ساز ما هستیم اما در حریم شهر درست است که متولی شهرداری است اما باید استعلام‌های مختلف از کمیسیون‌های مربوطه صادر شود و چون املاک خارج از محدوده فاقد کاربری هستند، باید در ابتدا کاربری آنها تعریف شود تا بعد مجوز صادر شود؛ بلوار امام رضا چون خارج از محدوده است باید این مراحل را طی کند.

شهردار در مورد روشنایی بلوار ولایت نیز گفت: روشنایی وظیفه توزیع نیروی برق است و این شرکت به دلیل کمبود اعتبار فعلاً انجام نداده و به‌رغم اینکه شهرداری موافقت کرده 50 درصد هزینه را بپردازد اما متأسفانه هنوز موفق به اجرای تفاهم نامه در این زمینه نشده است. 

۵ دی ۱۴۰۰ ۰۷:۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید