جوابیه شهرداری نی ریز در پاسخ به موارد مطروحه توسط پیمانکار مجری عملیات عمرانی تقاطع غیر همسطح شهر نی ریز (پل روگذر)

جوابیه شهرداری نی ریز در پاسخ به موارد مطروحه توسط پیمانکار مجری عملیات عمرانی تقاطع غیر همسطح شهر نی ریز (پل روگذر)

 

در پاسخ به اظهارات اخیر پیمانکار مجری پل روگذر شهر نی ریز که در سطح رسانه های شهر منتشر شده است موارد زیر توسط شهرداری نی ریز، جهت استحضار شهروندان فهیم نی ریزی و به جهت تنویر افکار عمومی اعلام می گردد:*

پروژه روگذر شهر نی ریز با توجه به تقاضای ترافیک شریانی بین استانهای فارس و کرمان توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری احداث پروژه های زیربنایی حوزه حمل و نقل تعریف و به اداره کل راه و شهرسازی استان فارس ابلاغ گردیده است. 

کارفرمای پروژه پل روگذر شهر نی ریز، وزارت راه و شهرسازی و طبعاً اداره کل راه و شهرسازی استان فارس است و شهرداری نی ریز در مطالعات، برنامه ریزی، انتخاب پیمانکار، اجرای پروژه و ... هیچگونه نقشی نداشته و ندارد.

شهرداری مجری طرح تفصیلی مصوب شهر است، پروژه یاد شده در طرح تفصیلی شهر نی ریز پیش بینی نشده و کل عرصه مورد نیاز پل روگذر خارج از محدوده طرح تفصیلی شهر نی ریز است.

پس از تکمیل عرشه بتنی این تقاطع غیر همسطح، صرفاً در بخش کوچکی از رمپ خروجی شهر نی ریز به سمت سیرجان، تعداد معدودی از واحدهای تجاری واقع در مرز محدوده طرح تفصیلی نیازمند تملک و تخریب خواهند بود و با توجه به توضیحات ارائه شده قبلی و برابر مفاد مندرج در قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی و عمرانی دولت، تملک این واحدهای تجاری بر عهده و هزینه کارفرمای پروژه به عنوان دستگاه اجرایی نیازمند این املاک خواهد بود و مجدداً هیچگونه وظیفه ای متوجه شهرداری نی ریز نخواهد بود.

علی رغم موارد مطروحه فوق و به رغم صراحت قانون در تعیین وظایف دستگاه های اجرایی، شهرداری نی ریز صرفاً در راستای تسهیل اجرای این پروژه که به دلیل، مشکلات مالی کارفرما و تصمیم گیری های اشتباه سال های گذشته به دلیلی برای نارضایتی عموم شهروندان فهیم نی ریزی تبدیل شده است، آمادگی دارد در صورت تامین هزینه ها و یا زمین معوض برای تملک این املاک از جانب کارفرما، اقدامات لازم را به عمل آورد. اقدامی که با تعامل خوب موجود بین شهرداری نی ریز، فرمانداری شهرستان، اداره کل راه و شهرسازی استان و اداره متناظر در نی ریز در حال پیگیری بوده و قطعاً در زمان مورد نیاز انجام خواهد شد.

بر خلاف ادعای پیمانکار مجری پل روگذر، هیچ صورتجلسه ای مبنی بر الزام شهرداری نی ریز به تملک املاک مورد مسیر در سال های گذشته به امضا نرسیده و طبعاً هیچ تکلیف و تعهدی در این خصوص متوجه شهرداری نی ریز نبوده و نیست.

در حال حاضر اجرای کل عرض 23 متری مسیر رفت و برگشت پل روگذر در تمام طول مسیر (به موازات اتوبان شیراز – کرمان) قابلیت اجرایی داشته و اظهارات پیمانکار در خصوص عدم موفقیت ایشان در پیشبرد پروژه به دلیل عدم تملک فضا و ایجاد راه فرعی و متهم نمودند فرمانداری و شهرداری نی ریز به عدم اجرای تعهدات را غیر صحیح، غیر کارشناسانه و در حکم گزارش خلاف واقع است که در صورت عدم پاسخگویی ادارات و نهادهای مربوطه می تواند منجر به تشویش اذهان عمومی گردد.

 بدیهی است شهرداری نی ریز به عنوان نهاد عمومی غیردولتی وابسته به مردم که برابر نص صریح قانون اختیار نظارت بر هرگونه عملیات عمرانی در محدوده و حریم شهر را داراست ضمن نظارت بر اقدامات پیمانکار مجری پروژه، حق گزارش عدم رعایت اصول فنی و مهندسی پروژه توسط پیمانکار به مقامات ذی ربط و دستگاه های نظارتی مربوطه را برای خود محفوظ می داند.

 
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۴۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید